Topsælgere

 

Piaggio ape Orange Sunrise

Piaggio Ape 50 EU25 / 30 Knallert

 

Sådan bruges en Ape I Danmark:
Piaggio Ape er almindeligt anvendt som et markedsførings værktøj. Reklameskilte og markedsføring selskaber er monteret uden på det lukkede lad. Apen's usædvanlige udseende kan hjælpe til at henlede en vis opmærksomhed på et bestemt mærke eller virksomhed. Her i Danmark bruger Ålborgensiske Søgaard bryghus en Ape der er betrukket med reklame klistermærker, som et led i deres markedsføring. En Piaggio Ape er faktisk også ved at blive et almindeligt syn her i Danmark, hvor den kompakte størrelse gør det muligt og endda lovligt for viceværter at navigere rundt smalle gader imellem lejligheder og parker stort set overalt. Specielt i området Midtjylland bruger boligselskaberne Piaggio Ape som et naturligt redskab til deres Viceværter.

Den nyeste udvikling indenfor Piaggio Ape salget i Danmark er, at private også har fundet interesse i den trehjulede kabinescooter. Dette er hovedsageligt fordi Ape'en er et smart lille køretøj, der er nemt at parkere alle steder inde i byerne, uden at man behøver at tænke på parkeringsbøder eller frie parkeringspladser. Man kan nemlig parkere en Ape hvor man lyster, bare den ikke er til gene overfor andre køretøjer. Derudover kan man transportere ting i det rummelige lad på en let og enkel måde, hvor man igen kan parkere helt op til f.eks en hoveddør. Sidst men ikke mindst er Apen’s motor utroligt økonomiske, og kører helt op 35 Km pr. liter benzin.

Lovgivning:
I Danmark fungerer Piaggio Ape 50 (30 knallert) Invalide køretøj, og hører under reglerne derefter. En Ape 50 kan altså køres uden et almindeligt bil kørekort, dette betyder også at det ikke er nødvendigt at bære hjelm imens man befinder sig ude i trafikken. Hvis køretøjet er indregistreret som et invalide køretøj (30 knallert), så skal der heller ikke bruges nr. plade. Man kører i stedet rundt med et forsikringsbevis i vognen, som bevis på at man ejer køretøjet.

Set fra et økonomisk synspunkt slipper man også for at betale grønne afgifter samt vægtafgifter, og disse faktorer sammen spiller godt sammen med den yderst fornuftige benzin økonomi. En Ape er et fantastisk redskab, som hurtigt bliver uundværlig for sin ejer.

 

25kmt Ape er indregistreret som invalideknallert og derfor krever det ingen form for kørekort for at køre den.

 

 Piaggio Ape 50 EU25 / 30 Knallert         

 Mærke:  Piaggio  Model:  Ape 50
 Motor størrelse:  49,8 ccm  Drivmiddel:  92/95 Blyfri benzin
 Motor type:  2-takt  Køling:  Luftkølet
 HK:  4    
 Type:  Knallert 30  Tank:  10 l.
 Gear type:  Håndgear  Antal gear:  Frem 3 - Bak 1
 Fart:  25-31 km/t  Km/l:  op til. 30 km/l
 Lastevne:  200 Kg  Total vægt:  510 Kg
 Personer:  1    
 Styrthjelm:  Nej  Sikkerhedssele:  Ja
 Kørsel steder:  ?  Parkering:  Stort se over alt.
    
Forsikringer   
 Ansvar forsikring:  ?  Kasko forsikring:  ?
    
Registrering m.m.   
 Periodisk syn:  Nej  Vægt afgift:  Nej
 Skal have nr. plade:  Nej  Skal have kørekort til:  Nej u/18 knallert kørekort
    
Flere data (pt. rodet)  
 Varme i kabinen:  Nej  Varme i kabinen er ekstra udstyr, og kan tilkøbes.
 Tænding:  Elektronisk  Elektrisk system:  12V - 80W Vækselsstrøm
 Starter motor:  Ja    
 Batteri volt:  12V  Batteri Amp.:  9 amp.
 2-takt Olie tank:  Ja  Blander selv 2-takt olien:  Ja
 Fodbremse:  Hydraulisk  Forbremse:  Kabel
 Dæk størrelse:  100/90-10  Baghjulsleje:  20/47/14
 Dæk med slange:  Ja  Reservehjul:  Ja

 

 

 Van

Piaggio Ape 50 EU45 / 45 Knallert     

 Mærke:  Piaggio  Model:  Ape 50
 Motor størrelse:  49,8 ccm  Drivmiddel:  92/95 Blyfri benzin
 Motor type:  2-takt  Køling:  Luftkølet
 Type:  Knallert 45  Tank:  10 l.
 Gear type:  Håndgear  Antal gear:  Frem 4 - Bak 1
 Fart:  38 - 42 km/t  Km/l:  ca. 20 - 25 km/l
 Lastevne:  200 Kg  Total vægt:  510 Kg
 Personer:  1    
 Styrthjelm:  Nej  Sikkerhedssele:  Ja
 Kørsel steder:  Kun på gaden  Parkering:  Hvor knallert må holde
    
Forsikringer   
 Ansvar forsikring:  ca. 1100 kr./år  Kasko forsikring:  ?
    
Registrering m.m.   
 Periodisk syn:  Nej  Vægt afgift:  Nej
 Skal have nr. plade:  Ja  Skal have kørekort til:  Bil eller Motorcykel
    
Flere data (pt. rodet)  
 Varme i kabinen:  Nej  Varme i kabinen er ekstra udstyr, og kan tilkøbes.
 Tænding:  Elektronisk  Elektrisk system:  12V - 80W Vækselsstrøm
 Starter motor:  Ja    
 Batteri volt:  12V  Batteri Amp.:  9 amp. *
 2-takt Olie tank:  Ja  Blander selv 2-takt olien:  Ja
 Fodbremse:  Hydraulisk  Forbremse:  Kabel
 Dæk størrelse:  100/90-10  Baghjulsleje:  20/47/14
 Dæk med slange:  Ja  Reservehjul:  Ja

 

Historie og design


I slutningen af anden verdenskrig var transport mulighederne for de fleste Italienere meget få, eftersom landet var hårdt ramt af krigen. Derfor manglede man transportformer, hvor man kunne transportere ting for meget små de økonomiske midler, men alligevel have fuld størrelse som firehjulede køretøjer. I 1947 finder flydesigner Corradino D'Ascanio på idéen om at bygge et let trehjulet erhvervskøretøj. Denne skabning skulle hjælpe med at skabe noget stabilitet i genopbygningen af landet og dets økonomi.

Det skulle vise sig at denne idé kunne føre til noget ganske særligt, da Enrico Piaggio, søn af firmaets grundlægger, tog projektet til sig og satte bilen i produktion. Den allerførste Ape model var mekanisk set en Vespa med to hjul baghjul, men med en fast struktur på toppen af bagakslen.

I begyndelsen blev Apen kaldt VespaCar eller TriVespa i salgs brochurer og annoncer rundt omkring. Det første eksemplar kom på gaden og kostede omkring 170,000 italienske lire. De første modeller havde motorstørrelserne 50cc, 125cc, 150cc og for nylig 175cc motorer. På et tidspunkt i 1964 lancerede man Ape D kabine, hvor der blev tilføjet en kabine for at beskytte føreren mod Elementer, vind og vejr. Piaggio Ape har været i produktion siden oprettelsen og er blevet produceret i en lang række forskellige karrosseriformer i Italien og Indien. 

Kontrolleret med et scooter styr, var den oprindelige Ape designet til kun at sidde en person. Chaufføren skulle være spændt fast med sele i sit førerhus. Derudover er der monteret en dør i hver side af kabinen, hvilket gør det hurtigere at komme ind og ud af køretøjet, hvis man f.eks. foretager leverancer til forskellige sider af vejen. Bilen er egnet til at levere letvægts varer, da den har et utroligt godt drejningsmoment når man bakker, derimod har den en lav topfart, som er irrelevant i bykørsel. En Ape er et unikt køretøj og redskab til byerne, men også ude på landet trives Apen usædvanligt godt. Fordelen er at man kan køre så tæt som muligt til gadehjørnerne, imens man samtidigt kan tillade anden trafik at passere.